Bezsprzecznie jedną z najistotniejszych rzeczy w całej sprawie mistyfikacji śmierci Michaela Jacksona, której wszyscy jesteśmy świadkami a może nawet i uczestnikami jest teledysk do piosenki „Liberian Girl”. Chciałybyśmy przybliżyć wam samą piosenkę oraz opisać innowacyjny teledysk. Zacznijmy od suchych faktów, jakie dotyczą tej pięknej ballady. Michael napisał ją w 1987 roku i umieścił na płycie „Bad” jednocześnie dedykując ją swojej najlepszej przyjaciółce Elizabeth Taylor.
Tekst nie ma w zasadzie żadnego związku ze sprawą rzekomej śmierci. Mówi on przede wszystkim o wielkiej miłości do liberyjskiej dziewczyny i o tym jak bardzo owa dziewczyna jest wyjątkowa. Opublikujemy jednak tłumaczenie tekstu, żeby móc przyjrzeć się dosłownie wszystkiemu.
"Liberyjska dziewczyna"
Naku penda piya - naku taka piya - mpenziwe)
(Też cię kocham - Też cię pragnę - moja miłości)
Liberyjska dziewczyno . . .
Przyszłaś i zmieniłaś mój świat
Ta miłość taka nowa
Liberyjska dziewczyno . . .
Przyszłaś i zmieniłaś mnie dziewczyno
To uczucie takie prawdziwe
Liberyjska dziewczyno
Ty wiesz, że przyszłaś
I zmieniłaś mój świat,
Prawie jak w filmach
W scenie dwojga kochanków
Gdy ona mówi . . .
"Czy mnie kochasz"
A on odpowiada tak nieskończenie . . .
" Kocham cię, Liberyjska dziewczyno"
(Naku penda piya - naku taka piya - mpenziwe)
( Też cię kocham - Też cię pragnę - moja miłości)
Liberyjska dziewczyno . . .
Drogocienniejsza niż jakakolwiek perła
Twoja miłość taka pełna
Liberyjska dziewczyno . . .
Kiedy mnie całujesz,
Ooh, świat
Stajesz się nim dla mnie
Liberyjska dziewczyno
Ty wiesz,że przyszłaś
I zmieniłaś mój świat,
Prawie jak w filmach
W scenie dwojga kochanków
Gdy ona mówi . . .
"Czy mnie kochasz"
A on odpowiada tak nieskończenie . . .
" Kocham cię, Liberyjska dziewczyno"
(Naku penda piya - naku taka piya - mpenziwe)
( Też cię kocham - Też cię pragnę - moja miłości)
Liberyjska dziewczyno
Ty wiesz,że przyszłaś
I zmieniłaś mój świat,
Czekam na ten dzień,
Kiedy musisz rzec
"Tak",
A ja się uśmiechnę i powiem to samo,
I na zawsze to będzie realne
Kocham cię, Liberyjska dziewczyno, cały czas
(Dzieczyno)
Kocham cię Liberyjska dziewczyno, cały czas
(Dzieczyno)
Kocham cię Liberyjska dziewczyno, cały czas
(Dzieczyno)
Kocham cię Liberyjska dziewczyno, cały czas
(Dziewczyno)
Kocham cię
Kocham cię kochanie
(Dziewczyno)
Pragnę cię
Kocham cię kochanie
(Dziewczyno)
Ooh! Kocham cię kochanie, pragnę cię kochanie, ooh!
(Dziewczyno)
Liberyjska dziewczyno . . .
Przyszłaś i zmieniłaś mój świat
Ta miłość taka nowa
Liberyjska dziewczyno . . .
Przyszłaś i zmieniłaś mnie dziewczyno
To uczucie takie prawdziwe
Liberyjska dziewczyno
Ty wiesz, że przyszłaś
I zmieniłaś mój świat,
Prawie jak w filmach
W scenie dwojga kochanków
Gdy ona mówi . . .
"Czy mnie kochasz"
A on odpowiada tak nieskończenie . . .
" Kocham cię, Liberyjska dziewczyno"
(Naku penda piya - naku taka piya - mpenziwe)
( Też cię kocham - Też cię pragnę - moja miłości)
Liberyjska dziewczyno . . .
Drogocienniejsza niż jakakolwiek perła
Twoja miłość taka pełna
Liberyjska dziewczyno . . .
Kiedy mnie całujesz,
Ooh, świat
Stajesz się nim dla mnie
Liberyjska dziewczyno
Ty wiesz,że przyszłaś
I zmieniłaś mój świat,
Prawie jak w filmach
W scenie dwojga kochanków
Gdy ona mówi . . .
"Czy mnie kochasz"
A on odpowiada tak nieskończenie . . .
" Kocham cię, Liberyjska dziewczyno"
(Naku penda piya - naku taka piya - mpenziwe)
( Też cię kocham - Też cię pragnę - moja miłości)
Liberyjska dziewczyno
Ty wiesz,że przyszłaś
I zmieniłaś mój świat,
Czekam na ten dzień,
Kiedy musisz rzec
"Tak",
A ja się uśmiechnę i powiem to samo,
I na zawsze to będzie realne
Kocham cię, Liberyjska dziewczyno, cały czas
(Dzieczyno)
Kocham cię Liberyjska dziewczyno, cały czas
(Dzieczyno)
Kocham cię Liberyjska dziewczyno, cały czas
(Dzieczyno)
Kocham cię Liberyjska dziewczyno, cały czas
(Dziewczyno)
Kocham cię
Kocham cię kochanie
(Dziewczyno)
Pragnę cię
Kocham cię kochanie
(Dziewczyno)
Ooh! Kocham cię kochanie, pragnę cię kochanie, ooh!
(Dziewczyno)
………….
Na tym chyba powinnyśmy zakończyć analizę głębi tekstu, oczywiście możemy się rozpisywać nad tym w jak cudowny sposób Michael opisał miłość do tytułowej liberyjskiej dziewczyny, ale chyba nie o to chodzi. Mamy zupełnie inny cel, także przejdźmy do sedna sprawy, czyli teledysku.
Otóż został on nakręcony w 1989 roku a wyreżyserował go Jim Yukish. Zastanawiałyśmy się, co w ogóle skłoniło Michaela i Jima do stworzenia takiego rodzaju teledysku?! Ten gatunek łamał wszelkie dotychczasowe konwenanse (podobnie zresztą jak trzy poprzednie hity Michaela: „Billie Jean”, Thriller” i „Bad”), niewątpliwie Michael był prekursorem takiego sposobu przekazu muzyki. Hmm ciężkie pytanie… patrząc na piosenkę w żaden sposób nie jest ona związana z teledyskiem.
Szukałyśmy jakiegoś scenariusza, aby odpowiedzieć na to nurtujące nas pytanie, ale niestety nic nie znalazłyśmy. Możemy, zatem bazować tylko na naszej dobrej dedukcji oraz opinii innych osób, które starają się dojść do prawdy.
Nie wydaje nam się jednak, żeby Michael pracując przy tym teledysk myślał już o sfingowania własnej śmierci jednak istnieje prawdopodobieństwo, że w późniejszych latach ten video clip był dla niego, swoistą inspiracją w kilku istotnych momentach życia.
Jakby nie patrzeć teledysk ten odgrywa tutaj ogromną rolę i każdy, kto od czerwca śledzi tę sprawę nie może temu zaprzeczyć. Motyw „Liberian Girl” przewija się dosłownie wszędzie począwszy od memoriału na pogrzebie kończąc, do tego jednak wrócimy w dalszej części posta, teraz spójrzmy jeszcze raz na sam klip:
...Otóż akcja teledysku rozgrywa się w wielkiej hali nagraniowej, gdzie sam Michael zaprosił największe ówczesne sławy amerykańskiego przemysłu rozrywkowego.
Początkowo widzimy czarnobiały prolog, w którym uwagę przykuwa ksiądz , następnie pojawia się piękna czarnoskóra kobieta wypowiadającą pierwsze słowa piosenki
„Naku penda piya - naku taka piya – mpenziwe”. Wstęp naprawdę dziwny tym bardziej, że nadal nie wiemy, jaki jest właściwie jego sens.
Kolejne fragmenty to już spojrzenie na gwiazdy, znajdujące się w różnych częściach studia. Oto osoby biorące udział w nagraniu: Brigitte Nielsen (aktorka), Paula Abdul (piosenkarka, choreografka), Carl Weathers (aktor), Whoopi Goldberg (aktorka), Quincy Jones (producent), Amy Irving (aktorka), Olivia Newton-John (aktorka), John Travolta (aktor), Corey Feldman (aktor), Steven Spielberg (reżyser), Debbie Gibson (piosenkarka), Rosanna Arquette (aktorka), Weird Al Yankovic (aktor, parodysta), Lou Ferrigno (kulturysta, aktor), Don King (menadżer, promotor), David Copperfield (iluzjonista), Lou Diamond Phillips (aktor), Billy Dee Williams (aktor), Richard Dreyfuss (aktor), Danny Glover (aktor), Dan Aykroyd (aktor), Steve Guttenberg (aktor).Trzeba przyznać, że doborowa obsada.
Następnie widzimy wszystkich artystów uczących się tekstu i szukających głównego bohatera, którym jest oczywiście Michael Jackson. Rezultat ich poszukiwań jest jednak marny mają różne przypuszczenia, ale niestety są one błędne. Czy nie przypomina wam to czegoś???. Nam idealnie pasuje do sytuacji, w jakiej się aktualnie wszyscy znajdujemy. Szukamy, czekamy, otrzymujemy różnego rodzaju informacje niestety często nieprawdziwe….
Teledysk kończy się wielkim wejściem Michaela, który zjeżdża z góry na specjalnym podnośniku, do którego przymocowana jest wielka kamera, nagrywając zachowanie, i reakcje zebranych w hali sław. Z wielkim uśmiechem informuje wszystkich o tym, że to koniec zdjęć. Może my też jesteśmy obserwowani, może Michael śledzi to, co robimy?... może, nawiązując do wcześniejszych postów film dalej się kręci a my (mamy na myśli fanów) jesteśmy jego bohaterami?.
Takich przypuszczeń jest o wiele, wiele więcej. Postanowiłyśmy wypisać wszystkie istotne rzeczy, jakie wydarzyły się już po 25.06.2009 i nierozerwalnie wiążą się z teledyskiem do piosenki „Liberian Girl”.
Takich przypuszczeń jest o wiele, wiele więcej. Postanowiłyśmy wypisać wszystkie istotne rzeczy, jakie wydarzyły się już po 25.06.2009 i nierozerwalnie wiążą się z teledyskiem do piosenki „Liberian Girl”.
Podczas całego memoriału na telebimie kilkakrotnie (przede wszystkim na końcu) pojawiały się zdjęcia z teledysku, które przedstawiały uśmiechniętego Michaela siedzącego za kamerą.
Niby to nic specjalnego, ale fotografie z sesji zdjęciowej do „Liberian girl” pojawiły się również we wrześniu podczas pogrzebu na Forest Lawn, stały one obok trumny, która notabene była przystrojona irysami.
(kombinacja białych lili i fioletowych irysów)
Ten właśnie kwiat trzyma Michael w dłoni na jednym ze zdjęć promujących teledysk. Dlaczego właśnie irysy???, irys ma swoje znaczenie w terminologii a brzmi ono następująco:
(tę fotkę znamy doskonale, widzieliśmy ją przez te 5 miesięcy wiele razy)
Niby to nic specjalnego, ale fotografie z sesji zdjęciowej do „Liberian girl” pojawiły się również we wrześniu podczas pogrzebu na Forest Lawn, stały one obok trumny, która notabene była przystrojona irysami.
(w czerwonych kwadratach zdjęcia z sesji do Liberian Girl)
(kombinacja białych lili i fioletowych irysów)
Ten właśnie kwiat trzyma Michael w dłoni na jednym ze zdjęć promujących teledysk. Dlaczego właśnie irysy???, irys ma swoje znaczenie w terminologii a brzmi ono następująco:
"Irys Kwiat będący symbolem nieśmiertelności, doceniany przez ludzi poszukujących chwili spokoju i wytchnienia. Wzmacnia twórczą wyobraźnię". Opis jak nic pasuje do osoby Michaela.
Ważne jest również to, że omawiany teledysk stał się głównym tematem księgi pamiątkowej, jaką otrzymał każdy uczestnik pogrzebu. Zawierała ona między innymi wiele publikowanych i niepublikowanych dotychczas zdjęć związanych właśnie z „Liberian girl”.
Idźmy dalej, spójrzmy na kolor krawatów, jakie mieli na sobie w dniu memoriału bracia Michaela, są żółte… czy to normalne, że na uroczystości pogrzebowe wybrali akurat krawaty tego koloru?. Dla porównania podczas wrześniowego pogrzebu mieli krawaty w kolorze czerwonym, również dziwne. Żółty i czerwony to dwa kolory bardzo istotne w teledysku. Zawsze były jego znakiem rozpoznawczym.
Zastanawia nas także kolor róży, jaką miał przypiętą do marynarki Kenny Ortega oraz artyści występujący na scenie, pozostali mieli róże koloru czerwonego, pan reżyser i "gwiazdy" dla odmiany żółtą… ahmmm, czyżby subtelna wskazówka, i chęć poinformowanie, kto tutaj jest reżyserem i i postaciami pierwszoplanowymi memoriału?!.
Idźmy dalej, spójrzmy na kolor krawatów, jakie mieli na sobie w dniu memoriału bracia Michaela, są żółte… czy to normalne, że na uroczystości pogrzebowe wybrali akurat krawaty tego koloru?. Dla porównania podczas wrześniowego pogrzebu mieli krawaty w kolorze czerwonym, również dziwne. Żółty i czerwony to dwa kolory bardzo istotne w teledysku. Zawsze były jego znakiem rozpoznawczym.
(memoriał SC)
(pogrzeb FL)
Zarówno na memoriale jak i na pogrzebie (na pogrzebie jest to dużo bardziej widoczne) Michaelowi udało się zgromadzić w jednym miejscu wiele sławnych ludzi. Osoby te wyglądają podobnie jak w teledysku, czyżby odgrywały one świadomie bądź też nieświadomie role swojego życia?!!!!.
Liberian girl trwa nadal……….
J.A.M
J.A.M