7 kwi 2010

"They don't care about us" - ma znaczenie!

W poprzedniej notce dość szczegółowo przeanalizowałyśmy piosenkę „This is it” mamy nadzieję, że udało nam się udowodnić wam, że jest ona istotnym punktem sprawy i każdy z beliversów powinien znać całą zagadkową historię związaną z jej publikacją.
W niniejszej notce postanowiłyśmy opisać jedną z dwóch (kolejnych)
doskonale znanych wszystkim fanom piosenek , które niewątpliwie również mają spory związek z całą mistyfikacją śmierci Michaela Jacksona.
Mowa o piosence  „They don’t care about us” pochodzącej z płyty „History”
Większość z was na pewno kojarzy dwa teledyski, które zostały nagrane właśnie do tej piosenki. Pierwotny nakręcony został w jednym z zakładów karnych (wiele stacji telewizyjnych zabroniła emisji tej wersji z powodu scen przemocy), drugi (bardziej rozpoznawalny) w Rio De Janerio (Brazylia).
Oba klipy są bardzo wymowne a po dodaniu do nich wręcz manifestacyjnego tekstu całość robi naprawdę piorunujące wrażenie. Warto zwrócić uwagę, również na to, co Michael poprzez utwór oraz teledyski chciał właściwie przekazać widzom. Przede wszystkim zaprezentował tam swoją własną sytuację i towarzyszące mu odczucia… krzywdę, zniewolenie i prześladowanie, oraz to jak bardzo był szufladkowany i oceniany przez pryzmat plotek i stereotypów. Drugim wyraźnym przekazem są ogólnoświatowe problemy społeczne i polityczne, z którymi wszyscy stykamy się na co dzień…mowa oczywiście o nietolerancji i wszechobecnym rasizmie.
Oglądając wersję teledysku nakręconego w Brazylii nie sposób nie zauważyć znaczka na koszulce Michaela. Mowa o grupie a właściwie pewnego rodzaju stowarzyszeniu „Olodum”, przyjrzyjmy się im trochę bliżej.


Olodum: Jest to grupa młodych ludzi pochodzących z Brazylii założona w 1979 roku przez  perkusistę Neguinho do Samby. Zajmują się oni głównie walką z rasizmem za pomocą artystycznego (muzyka, sztuki teatralne i tym podobne działalności) wyrażania swoich opinii i poglądów jednocześnie zachęcając do większego poczucia własnej wartości i dumy.  Wymyślone przez nich logo w dużej mierze dzięki Michaelowi stało się znane na całym świecie i kojarzone jest przede wszystkim z wolnością i równością… rzeczami przecież tak ważnymi dla samego Michaela.  Spójrzmy na tekst piosenki „They don’t care about us”:

Skin head, dead head
Everybody gone bad
Situation, aggravation
Everybody allegation
In the suite, on the news
Everybody dog food
Bang bang, shot dead
Everybody's gone mad

All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us

Beat me, hate me
You can never break me
Will me, thrill me
You can never kill me
Jew me, sue me
Everybody do me
Kick me, kike me
Don't you black or white me

All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us

Tell me what has become of my life
I have a wife and two children who love me
I am the victim of police brutality, now
I'm tired of bein' the victim of hate
You're rapin' me of my pride
Oh, for God's sake
I look to heaven to fulfill its prophecy...
Set me free

Skin head, dead head
Everybody gone bad
trepidation, speculation
Everybody allegation
In the suite, on the news
Everybody dog food
black man, black male
Throw your brother in jail

All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us

Tell me what has become of my rights
Am I invisible because you ignore me?
Your proclamation promised me free liberty, now
I'm tired of bein' the victim of shame
They're throwing me in a class with a bad name
I can't believe this is the land from which I came
You know I do really hate to say it
The government don't wanna see
But if Roosevelt was livin'
He wouldn't let this be, no, no

Skin head, dead head
Everybody gone bad
Situation, speculation
Everybody litigation
Beat me, bash me
You can never trash me
Hit me, kick me
You can never get me

All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us

Some things in life they just don't wanna see
But if Martin Luther was livin'
He wouldn't let this be

Skin head, dead head
Everybody gone bad
Situation, segregation
Everybody allegation
In the suite, on the news
Everybody dog food
Kick me, strike me
Don't you wrong or right me

All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us

All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us

All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about u

Łysy łeb, martwy łeb
Wszyscy są zepsuci
Irytacja, zdenerwowanie
Każdy oskarża każdego
W mieszkaniach, w wiadomościach
Każdy na każdego psioczy
Bang bang, zimny trup
Wszyscy powariowali

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy

Bijcie mnie, nienawidźcie mnie
Nigdy mnie nie złamiecie
Zmuszajcie mnie, groźcie mi
Nigdy mnie nie zabijecie
Przeklinajcie mnie, pozywajcie mnie  c
Niech każdy mnie przeleci
Kopcie mnie, wyzywajcie mnie
Nie określajcie mojej rasy

Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy

Powiedzcie, co się stało z moim życiem
Mam żonę i dwójkę kochających dzieci
Jestem ofiarą policyjnego bestialstwa
Męczy mnie bycie ofiarą nienawiści
Odzieracie mnie z mojej dumy
Na litość boską
Z nadzieją czekam, aż niebiosa spełnią proroctwo...
I mnie uwolnią

Łysy łeb, martwy łeb
Wszyscy są zepsuci
Trwoga, podejrzenia
Każdy oskarża każdego
W mieszkaniach, w wiadomościach
Każdy na każdego psioczy
Czarny człowiek, czarny mężczyzna
Wrzuć swojego brata do celi

Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy

Powiedzcie, co się stało z moimi prawami
Czy jestem przezroczysty, dlatego że mnie ignorujecie?
Wasze prawo gwarantuje mi wolność
Jestem zmęczony byciem ofiarą wstydu
Kategoryzują mnie, jako tego złego
Nie mogę uwierzyć, że to ziemia, z której pochodzę
Naprawdę ciężko przychodzi mi powiedzieć
Rząd nie chce tego widzieć
Ale gdyby Roosevelt żył
To by do tego nie dopuścił, o nie

Łysy łeb, martwy łeb
Wszyscy są zepsuci
Irytacja, zdenerwowanie
Wszyscy się ze sobą procesują
Bijcie mnie, tłuczcie mnie
Nigdy mnie nie oczernicie
Uderzajcie mnie, kopcie
Nigdy mnie nie dostaniecie

Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy

Niektórych rzeczy w życiu oni po prostu nie chcą dostrzec
Ale gdyby żył Martin Luther
Nigdy by do tego nie dopuścił

Łysy łeb, martwy łeb
Wszyscy są zepsuci
Problemy, segregacja
Każdy oskarża każdego
W mieszkaniach, w wiadomościach
Każdy na każdego psioczy
Bijcie mnie, tłuczcie
Ale nie próbujcie mnie oceniać

Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy

Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy

Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy

Po dokładnym przeczytaniu można dostrzec jak idealnie sama piosenka pasuje do całego hoaxa…i jak niewiele rzeczy od roku 1995 (kiedy to piosenka powstała) uległo zmianie.
Przejdźmy jednak do sedna sprawy.
 
Dnia 2.lipca 2009 stacje telewizyjne oraz portale internetowe na całym świecie wyemitowały ponad półtora minutowy fragment nagrania pochodzący rzekomo z ostatniej próby, która odbyła się dnia 23.06.2009 roku w hali „Staples center” w Los Angeles. 


Na owym nagraniu mogliśmy zobaczyć Michaela śpiewającego i wykonującego energiczny układ choreograficzny także do piosenki „They don’t care about us”.
Niby nic w tym dziwnego, ale zastanawiająca jest jedna rzecz. Skoro jak się, później okazało zarejestrowano ponad 100 godzin materiałów z prób pytam, czemu to właśnie ten fragment zdecydowano się pokazać i to zaledwie kilka dni po „śmierci”.
Początkowo sądziłyśmy, że ten zabieg miał na celu zamknięcie ust wszystkim tym, którzy już następnego dnia po 25. czerwca twierdzili, że atak serca był konsekwencją ciężkich treningów fizycznych, jakim przez ostatnie miesiące poddawano Michaela. Z upływem czasu jednak teoria ta uległa całkowitej zmianie. Teraz z czystym sumieniem możemy napisać, że to nagranie nie zostało opublikowane przypadkowo i było ono jedną z pierwszych wskazówek informującą o hoaxie pozostawionych fanom Jeśli mimo wszystko nasze słowa nadal was nie przekonują przeanalizujmy zachowanie Michaela i teksty zawarte w owym nagraniu.
A więc na samym początku Michael mając w tle tancerzy wykonał fragment choreografii, następnie rytmiczne tańczył przy gitarzystce Orianthi…cóż wyglądał naprawdę rewelacyjnie.
Jednak jedną z dwóch najważniejszych rzeczy, na jakie konieczne trzeba zwrócić uwagę jest zdanie, które już niejednokrotnie pojawiało się w różnego rodzaju przedsięwzięciach Michaela Jacksona. Zdanie to poprzedziła melodia pochodząca z oryginalnej wersji piosenki „History”.

„(I am happy to join with you today) in what will go down in history as the greatest demonstration for freedom in the history of our nation

„(Jestem szczęśliwy mogąc dzielić z wami dzisiaj) ten moment, który przejdzie do historii, jako największa demonstracja wolności w historii naszego kraju.”

Powyższe słowa wypowiedziane zostały w 1963 roku przez wielkiego Martina Luthera Kinga działacza na rzecz równouprawnienia. Dla Michaela był on niewątpliwie kimś wyjątkowym, kimś, na kim się wzorował a niekiedy nawet subtelnie się do niego porównywał.
W wiele wydarzeń ze swojego życia wplatał postać lub słowa M.L.Kinga. Wystarczy przypomnieć (ponownie) chociażby oryginalną wersję teledysku do piosenki „They don’t care about us”, lub przemowę dzieci M.L.Kinga na lipcowym memoriale. Wtedy to właśnie oficjalnie podkreślono wielkość Michaela i szczegółowo opowiedziano o jego szerokiej działalności.

Po wplecionym nagrania z fragmentem przemówienia M.L.Kinga ponownie powrócono do piosenki „History: tym razem zaśpiewano jej fragment jednocześnie salutując… a brzmiał on następująco:

Every day create your history

Każdego dnia tworzysz swoją historię”

Czyż to, co zafundował nam Michael nie jest wielką manifestacją wolności i niezależności?, czyż nie zapisze się to trwale na kartach historii nie tylko Ameryki, ale i całego świata?.
Oczywiście…wszystko zaczyna tworzyć idealnie do siebie pasować i tworzyć niesamowitą całość…

Idźmy dalej… część piosenki „They don’t care about us”, śpiewana przez MJ oraz chórek na scenie:

„Some things In life they just don’t wanna see
But if Martin Luther was livin’
He wouldn’t let this be.. no, no…”

“All I wanna say is that
They don’t really care about us
All I wanna say is that
They don’t care about us”

“Niektórych rzeczy w życiu oni po prostu nie chcą dostrzec.
Ale gdyby żył Martin Luther
Nigdy by do tego nie dopuścił… nie, nie…”

„Chcę tylko powiedzieć, że im naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć
Że im tak naprawdę na nas nie zależy”

Trzeba przyznać, że wybrano najbardziej trafne słowa…. Po prostu nic dodać nic ująć…
Jest jednak jeszcze coś o czym koniecznie trzeba napisać. Na omawianym w tym tekście fragmencie oraz w filmie „This is it” przy dokładnym wsłuchaniu się można usłyszeć głos, który razem z Michaelem śpiewa jeden wers piosenki „But if Martin Luther was livin” (1:07). Zaledwie ten jeden moment ani wcześniej ani później tajemniczego głosu już nie słychać.
Nie przypuszczam, żeby to był przypadek…przecież to żaden problem w tych czasach za pomocą różnego rodzaju sprzętów i zabiegów oczyścić nagranie.
Cóż…., sądzimy, że zostało to przygotowane specjalnie w celu zainteresowania tym jednym konkretnym wersem. „livin” czyżby sygnał, że żyje?, a może jednak śmiałe nawiązanie do osoby Martina Luthera Kinga?....

Jakby tego było mało na końcu słychać głos Kennego Ortegi, który mówi: „Hold for applause, hold for applause. Slow umbrella fade out”

„Wstrzymajcie się do aplauzu, wstrzymajcie się do aplauzu i powoli wygaszamy światła”

Te słowa w filmie „This is it” w ogóle nas nie dziwią, w końcu to zapisy prób, ale jeśli chodzi o to nagranie, które nie wiadomo w jaki sposób wyciekło na początku lipca skupiające się, nie tylko na fragmencie samej piosenki, nie tylko na nawiązaniu do przemowy M.L.Kinga ale również na słowach wypowiedzianych właśnie przez Kennego. To zaskakujące, że zaprezentowano nam coś tak roboczego dołączając do tego charakterystyczny jakby trochę drwiący uśmiech Michaela widoczny na samym końcu.
Czyżbyśmy mieli poczekać na finał?, czy ten uśmiech jak pisało kilku informatorów (mniej lub bardziej wiarygodnych) miał symbolizować naśmiewanie się z prasy i świadomość tego co się miało wydarzyć?... Możliwe.

W „This is it”, poświęcono piosence „They don’t care about us”również sporo czasu… „The drill” był wręcz kluczowym momentem filmu.
Tancerze występujący u boku Michaela, którzy po zdobyciu międzynarodowej kariery podróżowali po całym świecie jedyną choreografią, jaką prezentowali było właśnie popularne „The drill”.

Skoro o tancerzach mowa 22 stycznia.2010 roku firma Sony na swoim profilu na portalu youtube umieściła video w którym David Celebre i Dres Reid wspólnie z choreografem Travisem Payne zatańczyli„The drill” razem z więźniami z zakładu karnego CPDRC mieszczącego się na Filipinach. Samo nagranie odbyło się natomiast 19.01.

 
Świat więcej o tym video usłyszał kilka dni później 25.01 tj równo 7 miesięcy po „śmierci” Michaela. Jak zdążyliśmy już wcześniej ustalić w całym hoaxie kluczowe znacznie ma magiczna dla Michaela liczba „7” dlatego też uważamy, że i tym razem nagranie przygotowano głównie dla wierzących.
Wróćmy jeszcze na chwilę do CPDRC, ponieważ miejsce to również nie zostało wybrane przypadkowo.
Cebu Provincial Detention and Rehabilitation Center bo tak brzmi pełna nazwa to zakład karny w którym przebywają mężczyźni odsiadujący wyroki za różnego rodzaju przestępstwa
od drobnych kradzieży, pobić na gwałtach i morderstwach kończąc. Szef więzienia Bayron.F. Garcia widząc dużą grupę więźniów zgromadzonych na dziedzińcu wpadł na pomysł by zsynchronizować ruchy tych ludzi i początkowo wprowadził ćwiczenia składające się z marszu i salutowanie. Miało to na celu poprawę kondycji zarówno fizycznej jak i psychicznej skazanych. Z biegiem czasu zaczęto eksperymentować z muzyką pop. Aktualnie więzienie posiada swoich oficjalnych choreografów (Vince Rosales, Gwen Laydor), którzy pracują razem z więźniami nad nowymi układami choreograficznymi.

W 2007 roku recydywiści wykonali układ taneczny do piosenki Michaela Jacksona „Thriller”. Nagranie to stało się jednym z najczęściej oglądanych w internecie do dnia 31.12.2009 obejrzało je ok. 37 mln osób. Trzeba przyznać, że wynik wręcz niewiarygodny...


Następnym występem więźniów związanym z osobą Michaela to występ z 27.06.2009 roku
nazwany „w hołdzie Michaelowi Jacksonowi” był prawie 10 minutowy zlepkiem
największych przebojów Króla Popu. To co jest w tej sprawie dziwne to, to iż starczyło im zaledwie 10 godzin od podania informacji o „śmierci” Michaela do przygotowania całego układu.
Opisując to chciałyśmy zaznaczyć, że „They don’t care about us” to nie pierwsza sytuacja kiedy coś związanego z MJ dzieje się właśnie na Filipinach.

Powróćmy jednak do samego nagrania.
Trzeba stwierdzić, że nie chodziło w nim tylko, o Tribute dla Michaela, ale przede wszystkim o sprezentowanie wierzącym fanom kolejnych wskazówek. Wskazówki te były bardzo dobitne, ale o tym za chwilę. Całą grupą więźniów kierował nikt inny jak sam, Travis Payne i trzeba przyznać, że bardzo dobrze odnalazł się w tej roli. Pierwszą rzeczą, jaka przykuła naszą uwagę to czarne koszulki w jakie byli ubrani Travis, Daniel, Dres i wszyscy więźniowie tańczący „The drill”.


Na samym ich środku widnieje dość spora podobizna Michaela przybierająca, tzw pozę zmartwychwstania. Po lewej stronie niezbyt duży napis: Michael Jackson, po prawej natomiast już większy This is it…
Hmm czyżby mały rebus: Michael Jackson + poza zmartwychwstania = This is it?
Nasza wolna interpretacja brzmi następująco: Michael Jackson żyje i wróci i to jest to.
Kluczowym momentem nagrania dającym również sporo do myślenia, była dodatkowa krótka inscenizacja, która wyglądała następująco. W jednym momencie większość więźniów zebrała się w kilku grupach na obrzeżach dziedzińca, środek został całkowicie pusty jeden z mężczyzn wniósł na sporej tablicy czarno białe zdjęcie Martina Luthera Kinga…


w tle brzmiało zdanie ((I am happy to join with you today) in what will go down in history as the greatest demonstration for freedom in the history of our nation”) pochodzące z przemówienia pt: „I have a dream”. Wersja muzyczna całego nagrania była identyczna jak ta pochodząca z filmu „This is it”…intrygujący głos również dało się usłyszeć… następnie zdanie z „History””: „Every Day create your history” i obraz skazanych ustawiających się w wielki znak „PEACE” (pokój) na samym środku. Na koniec zafundowano widzom coś naprawdę efektowanego mężczyźni zgromadzeni na zewnątrz symbolu oznaczającego pokój klękają lub kucają natomiast ci znajdujący się w środku przyjmują omawianą pozę zmartwychwstania.



Podsumowując, żadne przypadki nie wchodzą w grę.. to jest zbyt logiczne i widoczne…
A z notki należy zapamiętać dwie najważniejsze rzeczy, o których na pewno jeszcze nie raz usłyszymy: liczba 7 i osoba Martina Luthera Kinga.

J.A.M & Olli